کیف یا کوله پشتی                       

 

kif.jpg]

يكي از مهم‌ترين تمهيدات براي آماده كردن بچه‌ها خريد كيف مدرسه است زيرا به‌طور مستقيم با سلامت بچه‌ها ارتباط دارد. تحقيقات پژوهشگران امريكايي نشان مي‌دهد 83 درصد  از خستگی مفرط ؛  دردهاي پشت،شانه، دست و كمر دانش‌آموزان ودر طولانی مدت تاثیر برانحنای کمر   تنها ناشي از كيف و كوله‌پشتي نامناسب و يا استفاده نادرست از كيف و كوله‌پشتي است.

کوله پشتی بهترین نوع کیف برای دانش آموزان است چون وزن بار را به دو قسمت تقسیم می کند. کوله هایی که یک بند کمری دارند باز هم بهترند چون باعث می شوند به کمر شما فشار کمتری وارد شود. طرز استفاده از کوله پشتی هم خیلی مهم است. کوله پشتی را روی یک شانه نیاندازند و از هر دو بند آن استفاده کنند. بندهای کوله را خیلی بلند نکنن. بندهای کوله هرچه کوتاهتر باشد فشار کمتری به کمر وارد می شود . کوله هایی با بند پهن مناسب ترند. اگر کیف کوله نیست آن را دست به دست کنند و همیشه روی یک دست و یا روی یک شانه کیفتان را حمل نکنند.

سعی شود  کیف مدرسه را تا حد امکان سبک بچینند و لوازم و وسایل غیرضروری را با خودتان به مدرسه نبرند
به عقيده دكتر حلي‌ساز، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي، كوله‌‌پشتي در صورت استفاده درست، بهترين وسيله حمل كتب درسي براي دانش‌آموزان است. علت اين مسئله هم اين است كه وزن كيف به‌صورت متقارن بر هر دو شانه وارد شود، تا بر سطح پشت بدن تقسيم مي‌شود. با اين توجيه، تفاوت چنداني بين كيف‌دستي و كوله‌پشتي‌هاي يك بنده وجود ندارد.
دكتر رضا روشن‌پژوه، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي هم مي‌گويد: <كيف‌هاي دستي بر اساس راست دست يا چپ دست بودن كودكان، تمام مدت با يك دست حمل مي‌شود و در نتيجه به ستون فقرات و عضلات يك طرف بدن فشار وارد مي‌كند. البته كوله‌هايي هم كه يك بند دارند، باعث عدم تقارن ستون مهره‌ها و آسيب‌ به آنها مي‌شوند.> پس با توجه به اين توضيحات، بهتر است دنبال يك كوله‌پشتي دو بنده باشيد و اگر فرزندتان به هيچ وجه زير بار اين قضيه نمي‌رود،  دقت شود دسته کیف خیلی خشک نباشد و به او ياد دهيد كه به‌طور متفاوت كيف را از دستي به دست ديگر بدهد يا از روي يك شانه، روي شانه ديگر بيندازيد.

وزن كيف يا كوله‌پشتي
به طور كلي متخصصان معتقدند وزن كوله‌پشتي با محتوياتش نبايد بيشتر از 10 تا 20 درصد وزن دانش‌آموز باشد. به‌عنوان مثال اگر فرزند شما 30 كيلو وزن دارد، وزن كوله‌پشتي او با هر چه درون آن ريخته‌ايد، نبايد از 5 كيلو بيشتر شود. در مورد كوله‌پشتي هم به اين نكته توجه كنيد كه پهناي آن نبايد از پهناي تنه كودك بيشتر باشد.


اولين نكته اين است كه حتما دنبال كوله‌پشتي دو بنده باشيد. در ضمن توصيه مي‌كنيم كوله‌پشتي فرزندتان يك بند هم براي بسته شدن دور كمر داشته باشد تا  در هنگام حمل كيف در قسمت پشت كودك به‌طور ثابت
 5 سانتیمتر بالا تر از  کمر قرار گيرد و مرتب وزنش به اين طرف و آن طرف نيفتد. نكته دوم در مورد پهناي بند است. بند كوله‌پشتي بايد پهن و نرم باشد. پهن بودن بند كوله‌پشتي باعث مي‌شود وزن آن در سطح بيشتري از شانه پخش شود و در نتيجه فشار كمتري بر شانه وارد شود. در ضمن در هنگام بر داشتن کوله ها نیز باید اول زانوها را خم کنند و سپس کوله را برداشته و روی شانه ها قرار دهند نه اینکه کمر را خم کنند و بعد هم با یک دست آن را حمل کنند.. دكتر بهرامي، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي مي‌گويد: <با خريد كوله‌پشتي‌هايي با نوارهاي پهن و اسفنجي، وزن تحميل شده بر روي بدن به‌صورت مناسب توزيع مي‌شود.
نكته سوم در مورد ويژگي‌هاي كوله‌پشتي هم مربوط به طول بند كوله‌پشتي است. دكتر حلي‌‌ساز معتقد است: <بند كيف يا كوله‌پشتي بايد قابل كوتاه و بلند شدن باشد تا به تناسب جثه فرد تنظيم شود.> در هنگام تنظيم بند كوله‌پشتي براي فرزندتان مراقب باشيد كه بند كوله‌ خيلي سفت يا خيلي شل نباشد. بعضي از بچه‌ها عادت دارند بند كوله‌ را خيلي بلند بگيرند و عملا وقتي آنها را مي‌بيند، كوله‌ به جاي كمر روي باسن آنها قرار گرفته است! چنين وضعي باعث مي‌‌شود دانش‌آموز براي حفظ تعادل خود به جلو خم شود و در اثر تكان خوردن كيف، دائما تلوتلو بخورد

kif2.jpg]

 

 

: گردآوری

گروه اینترنتی نیک صالحی

http://www.nioc.org



 

 

 

 

تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1389-6-27 14:25        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ