13 تیر 1403

  • 1403/03/19
  • - تعداد بازدید: 202
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت

بیشتر بدانیم در مورد پشه آئدس

بیماری تب دانگ از طریق نوعی پشه به نام پشه آئدس به انسان منتقل می شود . این نوع پشه به علت داشتن بدنی راهرو و سیاه و سفید به پشه ببری نیز معروف است .پشه آئدس روز فعال بوده و در روز اقدام به خونخواری می کند . پشه آئدس ماده جهت تخم گذاری نیاز به خون انسان دارد و بعد از خونخواری از انسان ویروس وارد جریان خون انسان می شود. 
 
 
 
پشه آئدس بعد از خونخواری از انسان ، در آبهای راکد ، جداول فاضلاب ، سطح آب زیر گلدانها ، ظروف پلاستیکی ، قوطی های خالی کنسرو و... اقدام به تخم گذاری می کند . همچنین لاستیکهای مستعمل ماشین در صورتی که در آن اب جمع شده باشد محل مناسبی برای تخم گذاری پشه آئدس می باشد.
 
در حال حاضر این نوع پشه در شهرستان مرودشت مشاهده نشده است . جهت عدم استقرار و تکثیر این نوع پشه در شهرستان انتظار می رود مردم ضمن صمن دفن بهداشتی زباله و فاضلاب ، از رها سازی لاستیکهای مستعمل ، ظروف یک بار مصرف ، قوطی های کنسرو خالی ، ظروف استفاده شده نوشابه و آب معدنی در طبیعت خودداری کنند . نصب توری پشت پنجره ، استفاده صحیح و منظم از حشره کشهای خانگی نیز از دیگر راههای کنترل ورود این نوع پشه در منزل می باشد. 
 
در حال حاضر بیماری تب دانگ در کشورهای پاکستان ، افغانستان ، امارات متحده عربی ، عمان و... شایع بوده و توصیه می شود افرادی که قصد سفر به این مناطق را دارند در طول روز ضمن استفاده از لباس با رنگ روشن و پیراهن آستین بلند از اسپری دافع حشرات مخصوص لباس و همچنین قلم دافع حشرات مخصوص بدن استفاده کنند . زمان خواب و استراحت نیز حتما در پشه بند بخوابند. 
 
 
به افرادی که در یک ماه اخیر از مسافرت به کشورهای عربی باز گشته اند توصیه می شود در صورت داشتن علائم تب و بدن درد یا سردرد جهت بررسی بیشتر به نزدیکترین پایگاه بهداشتی درمانی یا پزشک خانواده خود مراجعه نموده و پزشک را از سابقه سفر خود به ان کشورها آگاه نمایند.
 
رحمت رضایی مسوول بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت
  • گروه خبری : گروه اخبار
  • کد خبری : 103272
کلیدواژه